BLOGBANNER EIWITSHAKE

WEL OF GEEN EIWITSHAKE?

Twijfel je of een eiwitshake wel of geen toegevoegde waarde heeft voor jou? Je sportschool buddies zweren bij een shake na een workout, maar waarom zou jij er een nemen? En wanneer moet je deze dan nemen? Oh en tenslotte, welke dan? Er is heel veel te vinden over eiwitshakes en dan zijn er ook nog eens heel veel varianten. Check hier of een eiwitshake wat voor jou is.

Eiwitten

Eiwit is, naast vetten en koolhydraten, een belangrijke voedingsstof. Het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstoffen voor het eiwit in je lichaamscellen. Daarnaast zijn eiwitten belangrijk voor de spijsvertering, het transport van stoffen in het bloed en weefsels, en onderdeel van afweerstoffen en hormonen.

Sommige aminozuren maakt je lichaam zelf aan, andere haalt je lichaam uit je voeding. De aminozuren die je lichaam niet zelf aan kan maken zijn essentiële aminozuren. 

Eiwit bronnen

In principe haal je met een gezond voedingspatroon voldoende eiwitten uit je voeding. Dierlijke eiwitten (essentiële aminozuren) haal je voornamelijk uit vlees, eieren en melk. Er zijn ook plantaardige bronnen van eiwit, zoals brood, rijst, pasta, bonen en noten.

Echter heb je wanneer je gaat trainen meer eiwitten nodig dan wanneer je niet zou sporten. En deze extra eiwitten vergeten we nog wel eens toe te voegen aan onze voeding. Daarnaast eten we steeds minder vlees, de belangrijkste bron van eiwitten.

Eiwitshakes

Een eiwitshake biedt uitkomst om snel en gebalanceerd je eiwitbehoefte aan te vullen na een workout. Om je spieren optimaal te herstellen na je workout wordt geadviseerd om 20-30 gram eiwitten te nemen binnen 20 minuten na je workout. Een eiwitshake is dan een gemakkelijke en lekker optie en tevens een beloning voor je harde werken.

Let bij je keuze voor een eiwitshake wel goed op de ingrediënten. Veel fabricanten maken de verpakking van eiwitpoeder erg aantrekkelijk en gebruiken veel onnodige en ongezonde toevoegingen. Daarnaast is het belangrijk om te checken hoeveel gram eiwit er daadwerkelijk in een portie zit. Dit is nog wel eens lastig als je zelf eiwitpoeder mixt met water of (plantaardige) melk. Vergeet daarbij niet dat je de calorieën van eventuele toevoegingen mee moet rekenen! Kies bij voorkeur voor een goede kant en klare eiwitshake die je ook na je workout onderweg mee kunt nemen, bijvoorbeeld de heerlijke shakes van Barebells.

Share this post

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand