ARTIKEL SLAPEN

WAT JE MOET (W)ETEN OM BETER TE SLAPEN

Eten en slapen zijn de basisbehoeften die op vele manieren samenwerken. Het is dan ook niet gek dat wat je eet voor het slapen gaan invloed heeft op de kwaliteit van je slaap.

Voeding speelt vaak een belangrijke rol in zowel je energieniveau gedurende de dag alsmede je rust en herstel tijdens de nacht. Laten we een aantal voedingsmiddelen verkennen die je beter wel of juist niet kunt eten voor het slapen gaan.

VOEDING MET MELATONINE

Melatonine is een hormoon dat ’s nachts wordt afgescheiden door de pineale klier in het midden van onze hersenen om ons circadiaanse ritme te regelen. Je hoeft geen supplementen met melatonine te slikken om dit slaap inducerende hormoon te verhogen. Deze supplementen worden namelijk geproduceerd om een jetlag te voorkomen en verminderen, maar zijn ook vrijgegeven voor gebruik bij slaapproblemen.

Melatonine is echter ook aanwezig in eetbare planten. Zo blijk kersensap op de slaap kwaliteit van mensen te verbeteren. Daarnaast is ook al aangetoond dat ditzelfde sap een gunstig effect heeft op spierpijn na het sporten. Twee vliegen in een klap dus.

Misschien is kersensap wat nieuw voor je of moeilijk te krijgen. Neem dan walnoten, deze vormen ook een grote bron van melatonine. Tevens bevatten walnoten magnesium en calcium, twee mineralen die bevorderlijk zijn voor je slaap.

WARME DRANKEN EN ZUIVEL

Het zal geen verassing zijn dat warme dranken met cafeïne niet in deze categorie vallen. Het gaat hier om dranken zoals cafeïne vrije koffie, thee of warme melk. Ook zuivel is een goede optie. In principe zijn alle zuivelproducten rijk aan tryptofaan, calcium en vitamine D, welke allemaal een positieve invloed hebben op de kwaliteit van je slaap. Caseïne is een langzaam te verteren vorm van eiwit dat te vinden is in hüttenkäse en Griekse yoghurt. Dit helpt je niet alleen om beter te slapen maar ook om te herstellen van je training en spieren op te bouwen tijdens je slaap. Een eiwitshake in de avond na je training is ook een goede bron en zorgt dat je daarna heerlijk kunt slapen.

Wanneer zuivel warm gedronken wordt heeft dit nog een bijkomend voordeel. Je lichaamstemperatuur gaat namelijk omhoog door de warme drank zodat je bloedvaten daarop reageren om de hitte kwijt te raken. Dit proces is vergelijkbaar met het in slaap vallen.

Daarnaast hebben verschillende soorten kruidenthee nog een aantal gunstige eigenschappen voor een goede nachtrust. Kamille wordt al jarenlang gebruikt tegen slapeloosheid, pepermunt vermindert stress en bevordert de slaap en groende thee zorgt voor ontspanning door het aminozuur theanine.

BANANEN

Bananen, rijk aan kalium, zijn tevens ook een goede bron van magnesium. Beide mineralen helpen om overbelaste spieren te ontspannen. Daarnaast wordt een tekort aan magnesium vaak gerelateerd aan slaapproblemen.

Bananen bevatten ook nog tryptofaan, een aminozuur dat de slaapkwaliteit verbeterd.

NO GO'S VOOR HET SLAPEN

Alcohol vermindert de hoeveelheid tijd die je doorbrengt in je diepe slaap. Beperk je alcoholconsumptie, dus een glas (gewoon een normaal wijnglas) minstens een uur voor je gaat slapen. Dat heeft dan wel weer gezondheidsvoordelen zoals je kon lezen in een eerder artikel.

Vette of gefrituurde producten blijven langer in je maag zitten en zorgen ervoor dat je maagreflux oploopt wanneer je ligt. Ook heeft het lichaam de neiging om zware eiwitten (zoals bijvoorbeeld rundvlees) naar de productie van dopamine te geleiden, waardoor je wakker en alert blijft. Dus geen zware of vette maaltijden voor het slapen.

Cafeïne zorgt ervoor dat je wakker blijft. Enigszins logisch dus dat je dit niet net voor het slapen naar binnen moet werken. Niet alleen koffie of thee hebben hoge levels cafeïne, maar ook chocola bevat een aanzienlijke hoeveelheid cafeïne. Beperk de inname hiervan voordat je naar bed gaat. Energiedrankjes zijn natuurlijk ook een no go.

Pittig eten voor je gaat slapen kan leiden tot problemen met je spijsvertering en maagreflux, wat je nachtrust verstoort. Niet alleen doordat je darmen bezig zijn met verwerken, maar wellicht ook door de lucht die er vrij komt. Vermijd het eten van pittig voedsel binnen drie uur voor je naar bed gaat, en ook je partner in de gaten houden!

Share this post

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand