Dit is waarom challenges falen

Dit is waarom challenges falen

Je ziet ze regelmatig voorbij komen: challenges van 30 dagen gericht op afvallen, dagelijkse training, een reiniging of detox of een combinatie daarvan. De uitkomsten van deze challenges zijn bijna altijd hetzelfde. Mensen houden het niet vol, stoppen de challenge vroegtijdig en duiken direct in een doos chocolade of ander voedsel dat ‘verboden’ was tijdens het programma. Dit zijn de problemen van zulke challenges.

ZE ZIJN TE STRENG

Veel challenges van 30 dagen (met name die met betrekking tot voeding) vertellen je dat je een hele reeks voedingsmiddelen en voedselgroepen moet vermijden. Je mag uiteraard wel alle soepjes en sapjes slurpen die je wil en kun je alle koolsoep slurpen die je wilt en onbeperkte hoeveelheden water met citroen drinken. Dus na een dag zit je zo vol van alle vloeistoffen dat je het gevoel hebt dat je oogbollen drijven en je blaas gaat exploderen en je zou wensen dat je een luier had gedragen, maar je kunt tenminste zoveel drinken als je wil.. Er zijn weinig mensen die echt genieten van een challenge met een enorme lijst aan ‘verboden voeding’ en een klein overzicht van voedingsmiddelen die je wel zonder schaamte mag eten.

ZE VERKOPEN IETS (OF ONZIN)

Bij sommige 30 dagen challenges dien je een berg supplementen of andere producten aan te schaffen om succes te behalen. Dit is een teken dat het waarschijnlijk een verkooptruc is en dat er weinig aan je gezondheid zal verbeteren. Als bepaalde voedingsmiddelen moeilijk aan te komen zijn of je voedingsstoffen moet aanvullen met supplementen is het waarschijnlijk niet echt een realistisch eetpatroon en ben je na de 30 dagen weer terug bij af en een paar (honderd) euro armer.

ZE GEVEN GEEN BLIJVEND RESULTAAT

Omdat de meeste challenges van 30 dagen zo streng en onpraktisch zijn, kun je ze niet volhouden op de lange termijn. Sterker nog, de meeste kunnen niet eens de volledige 30 dagen voltooien. Ze zijn meestal gericht op de periode van de challenge, en dat was het dan ook. Daarna mag je weer opnieuw gaan puzzelen wat gezonde keuzes zijn, welke workouts bij je passen en keer je weer terug naar je normale gewoontes en je gewicht.

Dus waarom zou je dan die vreselijke detox kuur volgen of je 30 dagen lang een blessure trainen (wat je meestal ook nog geld kost!), wetende dat de resultaten tijdelijk zijn? De meeste 30 dagen challenges zijn complete onzin en doen niks voor je op de lange termijn. Maar dat betekent niet dat er geen goede alternatieven zijn…

ER ZIJN 3 ALTERNATIEVEN DIE WEL WERKEN

Hier zijn drie alternatieven op de populaire 30 dagen challenges die wel daadwerkelijke langdurige resultaten zullen opleveren. Laten we beginnen met de periode. Wetenschappelijke studies tonen aan dat een nieuwe gewoonte aanleren 21 dagen duurt. Dus waarom zouden we dan voor 30 dagen kiezen? Kies voor 21 dagen en evalueer daarna hoe het gaat en of je nog dingen aan wil passen. Ieder alternatief heeft een andere focus en ze zijn allemaal gezond en eenvoudig uit te voeren, zonder verkooptruc of strenge regels. Combineren mag, maar zorg dat je er altijd één kiest die je absolute prioriteit heeft.

FUEL: ÉÉN MAALTIJD PER DAG

Nee, dit betekent niet dat je één maaltijd per dag moet eten. Dit houdt in dat je één maaltijd per dag vervangt door een gezondere keuze. Dit hangt sterk af van jouw huidige eetgewoonten, maar iedereen kan wel iets vinden om te veranderen. Is je eerste maaltijd van de dag niet heel erg gezond? Dan begin je daarmee, en is je enige focus voor de komende 21 dagen om een gezonde keuze te maken voor deze maaltijd. Dit is de ENIGE verandering die je aanbrengt, maar je doet dit wel iedere dag.

Eet je al gezonde maaltijden? Dan kun er bijvoorbeeld voor kiezen om in de avond minder te snoepen en voor een gezond alternatief te kiezen, of bij één maaltijd per dag het vlees te vervangen voor een vegetarisch alternatief.

MOVE : ÉÉN TRAINING PER DAG

Dit is niet de typische fitness challenge, maar werkt voor iedereen die moeite heeft om gemotiveerd te blijven tijdens een volledig trainingsprogramma of die meer wil gaan bewegen. Beweeg 21 dagen lang elke dag voor minimaal 10 minuten. Dit kunnen verschillende activiteiten zijn, zoals een korte HIIT training, een wandeling, een rondje hardlopen, spelen met de kids, of een korte yoga sessies. Wat je doet is niet zo belangrijk, wel dat je iedere dag IETS doet. Sla niet door en beperk je fysieke activiteit tot maximaal 30 minuten.

IMPROVE: ÉÉN ONTSPANNINGSACTIVITEIT PER DAG

Dit klinkt misschien een beetje zweverig, maar is de makkelijkste in het rijtje. Onderschat nooit de kracht van ontspanning. Kies een activiteit die je helpt ontspannen en opladen. Bijvoorbeeld het schrijven in een dagboek, mediteren, een boek lezen of langzaam eten (niet achter je bureau). Dit zorgt ervoor dat je de andere componenten van gezondheid en fitheid beter uit kunt voeren.

Wil jij jouw gezondheid in 2021 een vliegende start geven en je fitheid naar een nieuw niveau tillen? Doe dan mee met het PROJECT 21. Dit project is gericht op bovenstaande punten, inclusief een persoonlijk programma, begeleiding door onze coaches en de support van deelnemers met dezelfde doelen.

Startinformatie over Project 21

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

ONTVANG EXTRA MOTIVATIE IN JE MAILBOX

Recente artikelen