ARTIKEL SQUAT

HOW TO SQUAT

De squat zien we in veel workouts terug komen en wordt ook wel gezien als de meest veelzijdige oefening, maar wat moet je weten over de squat? In dit artikel gaan we kijken naar terugkerende oefeningen in de workouts om deze beter te begrijpen.

DE BASIS

Primaire Spiergroep: Quadriceps Femoris

Secundaire Spiergroep: Glutaeus Maximus, Biceps Femoris, Gastrocnemius

  1. Plaats de voeten op of net buiten schouderbreedte
  2. Buig de knieën alsof je gaat zitten
  3. De heup gaat naar achteren en naar beneden
  4. Houd de borst recht omhoog en kijk ongeveer 2 meter vooruit
  5. De heup eindigt op of net onder de lijn van de knie
  6. Het gewicht is op de hielen
  7. Knieën zijn in lijn met de tenen
  8. Houd de rug recht en strek de benen uit tot lichtgebogen knieën

VEEL GEMAAKTE FOUTEN

De squat is een oefening die qua techniek regelmatig verkeerd word uitgevoerd (vaak zonder dat de uitvoerder dit doorheeft). Voor mensen met een verkorte hamstring is het diep zakken in de squat bijvoorbeeld niet mogelijk wat resulteert in een bolle onderrug. Dit kan leiden tot blessures, wanneer dit niet gecorrigeerd wordt. Door de ROM (Range of Motion) aan te passen kan hetzelfde trainingsresultaat behaald worden, zonder mogelijke gevolgen voor de onderrug. Door het niet aanspannen van de buikspieren kan de squat als instabiel worden ervaren. Het is aan te raden om een aanspanningstechniek voor de buikspieren te gebruiken. Denk hier bijvoorbeeld aan hard kuchen en dat gevoel in de buik vastzetten.

SQUAT VARIATIES

De klassieke squat is niet de enige squat die je in workouts tegen kunt komen. Er  bestaan verschillende varianten, wij lichten er een aantal toe:

Sumo squat: benen breder plaatsen om meer focus te leggen aan de binnenkant van de benen.

Small squat: benen dichter bij elkaar plaatsen voor meer focus aan de buitenkant van de benen en de billen.

Squat jumps: voeg een sprong toe bij het omhoog komen en train hierdoor meer explosiviteit.

Pistol squat: door 1 been te isoleren kan er niet gecompenseerd worden, waardoor de zwakkere kant gedwongen word meer te presteren.

Je squat techniek verbeteren? Onze Rockstars helpen je tijdens de workouts om je squat te perfectioneren! De workouts met de meeste squats (en variaties) zijn de RAW BURN, RAW CARDIO, RAW DARE, RAW POWER en RAW PUSH. Check het rooster om jouw workout in de plannen of vraag een proefweek aan en ervaar het!

Share this post

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand