GEDRAGSVERANDERING

GEDRAGSVERANDERING IN 5 STAPPEN

Je hebt zelf vast wel eens gemerkt dat jouw plan om meer te sporten, niet zonder slag of stoot lukt. Dit komt omdat je door verschillende fases gaat om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Deze fasen worden beschreven door het Transtheoretisch model van Prochaska & Di Clemente uit 1982. Dit model heeft goed weer welke stappen je doorloopt om je (sport)doelen voor 2020 vorm te geven. De eerste vijf fasen brengen iemand van besef tot volhouden van het gedrag. Het model heeft ook een zesde stap, maar die bereik je liever niet: die brengt je weer terug bij af.

FASEN VAN VERANDERING

Bewustwording

Iemand wil veranderen, maar is zich nog niet bewust van de feiten over de huidige lifestyle. Vaak worden oorzaken van falen bij anderen gezocht en is er weerstand om te veranderen. 

Erkenning

In deze fase wil iemand veranderen maar weet nog niet hoe, of kan dit niet zelfstandig. Hij of zij heeft nog geen vertrouwen in de eigen kracht om blijvend zijn of haar lifestyle te veranderen. 

Willen

Iemand maakt plannen om daadwerkelijk iets aan zijn gedrag of lifestyle te gaan doen. Motivatie is hierbij essentieel. 

Doen

In deze fase onderneemt iemand actie om ook echt te veranderen. Hij of zij ondergaat de verandering en experimenteert met wat werkt en wat niet. 

Volhouden

Nieuw gedrag moet een gewoonte gaan worden ander bestaat het risico van een terugval. In deze fase moet je de nieuwe lifestyle volhouden en integreren in je dagelijks leven. Bijvoorbeeld door je maaltijden voor te bereiden

Share this post

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand