foodprep tips

FOODPREPPEN, WAT IS DAT?

Food preppen is een term je die je steeds vaker voorbij ziet komen op social media. Het betekent simpelweg het voorbereiden van je maaltijden. Dit scheelt niet alleen tijd maar het helpt ook om gezonde keuzes te maken. En even voor de duidelijk een aantal spelregels:

✓ Het voorbereidend werk wordt niet gedaan door een supermarkt of afhaal/bezorg restaurant. Je kunt natuurlijk wel een bekende inschakelen om dit te doen;
✓ Het gaat niet om het koken van je maaltijd om deze 5 minuten daarna op te eten;
✓ Het is ook niet de bedoeling dat je voor een hele week maaltijden maakt en uiteindelijk maar 1 bakje over hebt omdat je alles tijdens het koken (per ongeluk) al hebt opgegeten;
✓ Op social media zie je vaak supermooie foto’s van hippe bakjes en het eten netjes geordend in dat bakje, maar in werkelijkheid kun je al trots zijn als je alles IN het bakje hebt gekregen en maakt het niet uit welk merk het bakje heeft (van die witte afhaalbakjes functioneren prima).

PREPARATION

Het is fijn om (gezond) eten klaar te hebben staan als je onverwacht weg moet of geen tijd (of zin) hebt om te koken. Het voorbereiden kost wat tijd, en in sommige gevallen, zorgt voor een enorme bende in de keuken. Maar je hoeft niet meer na te denken over wat je gaat eten gedurende de week en je hebt altijd wel een gezonde optie in de koelkast staan.

Door je maaltijden tijdig voor te bereiden zorg je ervoor dat je eet wat je wil eten. Bovendien zorgt voorbereid op pad gaan ervoor dat je verleidingen gemakkelijker kan weerstaan. Als je weg bent van huis en je eten vergeten bent koop je vaak iets wat je ziet staan in de kantine op je werk, of bij een tankstation. Om dit te voorkomen bedenk je wat je de komende dagen wil eten en bereid je deze maaltijden voor.

Zorg voordat je begint met preppen dat je een weekmenu samenstelt. Zeker als je een gezin hebt en voor meerdere personen moet koken. In het begin kost het wat tijd om hierover na te denken, maar je wordt steeds creatiever en leert om voedingsmiddelen eenvoudig te combineren.

MAAK EEN LIJSTJE

Zorg dat je alle benodigde ingrediënten in huis hebt en niet onverwacht op pad  hoeft. Als het goed is heb je vooraf alle maaltijden bedacht en kun je deze ingrediënten eenvoudig op een lijstje zetten. Je kunt het jezelf nog makkelijker
maken door je boodschappen online te
bestellen. Vaak kun je alle ingrediënten van een recept in één klik toevoegen aan je boodschappenlijstje.

De houdbaarheid van groente en fruit is
minder belangrijk, want je kunt de porties
maken en vervolgens invriezen om later in de week op te warmen. Als je boodschappen bestelt hoef je de winkel niet door maar kunt je boodschappen zo ophalen of thuis laten bezorgen. Zorgt er ook nog eens voor dat je geen extra dingen mee kunt nemen wanneer je door de winkel loopt!

SNIJD ZO MIN MOGELIJK

Door groente te snijden in de voorbereiding gaan er veel voedingsstoffen verloren. Bij het
schillen en snijden van groente gaat er
voornamelijk vitamine C verloren.

Daarnaast komt er bij het snijden van een aantal groene groente een stofje vrij dat vitamine C afbreekt. Dus bewaar het snijden (of misschien wel prakken) tot het moment dat je de maaltijd gaat eten.

VERSCHILLENDE PORTIES

Dit is een ideale tip voor gezinnen of huisgenoten. Maak een aantal grote porties rijst, pasta en verschillende soorten groenten.

Op deze manier kan iedereen op de dag zelf kiezen waar ze zin in hebben en voelt het minder als een ‘verplichte’ maaltijd.

In de koelkast of vriezer kun je voldoende porties maken voor een hele week.

START OP TIJD

Dit is misschien een open  deur maar je moet de voorbereiden wel inplannen. Zeker mensen met weinig tijd zouden één of twee momenten per week moeten reserveren om de maaltijden voor te bereiden.

Tevens is het voorbereiden van je maaltijden een belangrijk onderdeel van een gezonde lifestyle. Als je uit je werk komt en de koelkast is leeg, dan is de kans groot dat je kiest voor een minder gezonde maaltijd.

Zorg dat er altijd gezonde maaltijden klaar staan in je koelkast of vriezer. Je bespaart tijd door bijvoorbeeld te kiezen voor diepvries groenten, deze hoef je alleen maar toe te voegen aan je bakje en ze hebben nagenoeg dezelfde voedingswaarde als verse groenten.

Share this post

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand