EMOTIE ETEN

EMO-ETEN, WAT MOET JE WETEN?

Eten, drinken en geluk zijn met elkaar verbonden. Wie is er niet op te vrolijken met een stukje van je favoriete chocolade? Of lost een zware dag op met een wijntje om te ontspannen? En een film is zoveel leuker met een bak popcorn. Deze combinaties krijgen vorm zonder dat je er bij nadenkt. Maar hoe bewust eet of drink je op deze momenten?

Sommige producten sluipen onopgemerkt jouw gedachten binnen bij bepaalde gevoelens. Je eet- en drinkgedrag wordt dan geleid door je emoties. Denk bijvoorbeeld aan comfort food, je gaat je beter voelen door iets te eten. Dit wordt emo-eten genoemd. Wanneer deze emotionele koppeling eenmaal geregistreerd is dan is deze maar moeilijk te doorbreken. En niemand is 100% van de tijd gelukkig. Het geluksmoment door eten of drinken is echter maar van korte duur. En veelal wordt het gevolgd door een schuldgevoel. Weer een emotie die een reactie als gevolg kan hebben.

De geregistreerde koppelingen tussen eten en geluk zijn voornamelijk aangeleerd in je kindertijd. Hoe vaak kreeg jij een ijsje als je gevallen was? De geregistreerde koppeling tussen drinken en geluk ontstaat pas later. Enerzijds omdat de meeste kinderen geen glas wijn krijgen als ze een rotdag op school hebben gehad, en anderzijds omdat dit gedrag aangeleerd wordt door sociale interacties met anderen.

De kans op overgewicht is groter bij mensen die emo-eten dan bij mensen die zich bewust zijn de geregistreerde koppelingen tussen emoties en eten of drinken. Daarom geven wij je inzicht in de factoren die meespelen bij emo-eten en een aantal tips om je bewustwording te vergroten.

WAT VERSTERKT EMO-ETEN?

Slecht slapen is een van de grote boosdoeners als het gaat om emo-eten. Je bent hierdoor minder stabiel in je hormoonhuishouding en je emoties, waardoor het moeilijker om ongezonde keuzes te negeren. Een goede nachtrust is dus essentieel.

Ook externe visuele prikkels kunnen er voor zorgen dat je meer gaat eten. Zien eten doet namelijk ook eten. Een manier om dit te omzeilen is door bijvoorbeeld pas na het eten je boodschappen te doen.

Tenslotte zijn er interne prikkels, zoals emoties en hormonen, die beïnvloeden wat je eet en drinkt. Deze zijn minder te controleren. En ze verminderen ook je weerstand tegen externe visuele prikkels.

Het herkennen van je emoties en de koppeling met bepaald producten kan je helpen om het emo-eten te beperken.

HOE HERKEN JE EMO-ETEN?

Er is een verschil tussen fysieke trek (waarbij je lichaam daadwerkelijk om voedingsstoffen vraagt) en emotionele trek (waarbij je emoties om voedingsstoffen vragen).

Fysieke trek komt geleidelijk opzetten, is op te lossen met gezonde producten zoals groente en fruit, en verdwijnt wanneer je gegeten hebt.

Emotionele trek komt ineens opzetten, kan enkel opgelost worden met iets ‘lekkers’, zorgt nog steeds niet voor een verzadigd gevoel of juist misselijkheid door overeten, en je eet of drinkt zonder erbij na te denken.

Wat kun je doen bij emotionele trek herkent? Stel je trek uit en bedenk alternatieven, zoals bijvoorbeeld een warm bad in plaats van een wijntje. En als je dan toch toegeeft aan je emotionele trek, geniet dan bewust van wat je eet.

Share this post

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on print
Share on email
Sluit Menu
×
×

Winkelmand